Heeft u vragen? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 030 262 45 94
Ons kantoor is open van ma t/m vrij tussen 08:00 en 17:00 uur
b+p Belastingadviseurs - 09/10/2019 - Nieuws

MKB-bedrijven weten te weinig over verboden concurrentievervalsende afspraken

Nieuws

Veel bedrijven hebben te weinig kennis over wat verboden kartelafspraken
zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Daarom start de ACM de campagne ‘Stop kartels. Voorkom een boete’. Daarmee wil
zij met name MKB-bedrijven bewust maken van welke afspraken verboden zijn.

Kartels vervalsen de concurrentie. Bedrijven in een kartel maken in het
geheim afspraken of delen concurrentiegevoelige informatie over klanten,
offertes of prijzen die zij in rekening zullen gaan brengen. Zo beperken zij de
onderlinge concurrentie. Voorbeelden van concurrentievervalsing zijn afspraken
om hogere prijzen te rekenen of opdrachten onderling te verdelen.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Door die verboden afspraken
wordt de marktwerking verstoord. Bedrijven doen minder hun best om een goed
product te leveren tegen een eerlijke prijs. Hun klanten, mensen én bedrijven,
moeten er op kunnen vertrouwen dat markten goed werken. De schade van deze
concurrentievervalsing bedraagt miljoenen per jaar. De ACM spoort kartels op en
deelt boetes uit voor verboden afspraken.’

De campagne: stop kartels, voorkom een boete

De campagne ‘Stop kartels. Voorkom een boete’ gaat over spelregels voor
eerlijke concurrentie tussen bedrijven. En wat de ACM doet om kartels te
bestrijden. Uit het onderzoek blijkt dat 83% van de bedrijven bereid is de
regels na te leven. Daarnaast geeft meer dan 80% van de bedrijven aan
kartelgedrag af te keuren, zelfs al blijkt dat zij niet goed weten welk gedrag
precies verboden is. Het onderzoek wijst namelijk ook uit dat bedrijven
onvoldoende kennis hebben over wat verboden is. Bijvoorbeeld; slechts 40% van
de bedrijven weet dat het verboden is om onderling klanten te verdelen. Om
onbewuste overtredingen te voorkomen is het van groot belang dat bedrijven de
regels kennen.

De campagne richt zich op het informeren van MKB-bedrijven. Daar bevindt
zich het grootste kennisgebrek. Sommige MKB’ers denken dat de
concurrentieregels alleen voor multinationals gelden. Dit is een misverstand.
De concurrentieregels gelden voor alle bedrijven.

Het MKB is van vitaal belang voor de Nederlandse economie. Meer dan 98% van
de bedrijven in Nederland valt onder het MKB. Zij zijn verantwoordelijk voor
ongeveer 2/3e van de hele Nederlandse economie.

De campagne is vooral te zien op internet en sociale media. Via deze kanalen geeft de ACM een aantal voorbeelden van verboden kartelgedrag. Verder informeert de ACM ondernemers via haar speciale website: www.acm.nl/kartels.

Wat doet de ACM tegen kartels

ACM spoort kartels op, stopt de verboden afspraken en kan de betrokken
bedrijven en hun betrokken leidinggevenden hoge boetes geven. De boetes kunnen
oplopen tot 40% van de totale jaaromzet van het bedrijf en kunnen daarnaast
leiden tot persoonlijke boetes van maximaal 900.000 euro voor leidinggevenden.

Een uitweg

Voor bedrijven die betrokken zijn geweest bij verboden kartelgedrag biedt de ACM een uitweg. Zij kunnen ‘clementie’ aanvragen. Door haar betrokkenheid bij concurrentievervalsende afspraken bij de ACM te melden kan een bedrijf een boete voorkomen of een korting op de boete ontvangen. De hoogte van de korting is deels afhankelijk van hoe vroeg een bedrijf erbij is.

Bron: www.ACM.nl

b+p Belastingadviseurs maakt gebruik van functionele cookies die strikt noodzakelijk zijn voor de werking van de website en analytische cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en wij plaatsen geen marketing cookies. Meer informatie over privacy.