De Nederlandsche Bank (DNB) heeft begin mei het startschot gegeven voor de nationale campagne ‘Over op IBAN’. De campagne moet consumenten, maar vooral bedrijven ervan bewust maken dat ze zich moeten voorbereiden op de overgang naar het International Bank Account Number (IBAN). Uit onderzoek van DNB blijkt dat Nederlandse bedrijven en consumenten nog weinig kennis hebben over het gebruik van IBAN als rekeningnummer. De komende tijd gaan steeds meer organisaties dit rekeningnummer gebruiken voor alle binnen- en buitenlandse eurobetalingen. Vanaf 1 februari 2014 maakt iedereen alleen nog maar gebruik van IBAN voor het overschrijven van euro’s.
Uit de SEPA-monitor ‘Voorjaar 2012’ – SEPA staat voor Single Euro Payments Area – blijkt dat momenteel 70% van het midden- en kleinbedrijf (MKB) en 34% van de middelgrote bedrijven zich nog niet bewust is van de impact die de overgang met zich meebrengt. Naast het gebruik van IBAN als rekeningnummer gaat iedereen binnen SEPA ook gebruikmaken van nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s.
Bedrijven zullen hun financiële, personeels- en klantenadministratie en de financiële correspondentie hierop moeten aanpassen. Ook moeten leveranciers en klanten worden ingelicht. Meer informatie is te vinden op www.overopIBAN.nl´
Ook de acceptgiro zou verdwijnen. Maar omdat die nog altijd in een duidelijke maatschappelijke behoefte voorziet, zal ze worden aangepast aan de SEPA-standaarden. Op deze manier kan de acceptgiro straks ook met het (langere) IBAN rekeningnummer worden gebruikt. De verwachting is dat de papieren acceptgiro tot uiterlijk 1 januari 2019 nodig zal blijven.
Persberichten De Nederlandsche Bank, 9 en 18 mei 2012