Heeft u vragen? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 030 262 45 94
Ons kantoor is open van ma t/m vrij tussen 08:00 en 17:00 uur
b+p Belastingadviseurs - 30/05/2016 - Fiscaal

Autobelastingen vanaf 2017

Fiscaal

De beleidsvoornemens van de Staatssecretaris van Financiën uit de Autobrief deel 2 voorgenomen zijn in een Wetsvoorstel uitgewerkt en dat voorstel is, na enkele aanpassingen, door de Tweede Kamer aangenomen.
Naar verwachting zal het Wetsvoorstel zonder noemenswaardige wijzigingen door de Eerste Kamer worden geloodst en vervolgens per 1 januari 2017 in werking treden. Hierna een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Wijziging bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak
De huidige vier bijtellingspercentages worden met ingang van 2017 vervangen door twee percentages.
Een regulier percentage van 22% en een verlaagde bijtelling van 4% voor zogenoemde nulemissie-auto’s. Vanaf 2019 zal de 4% bijtelling een verdere nuancering krijgen en alleen gaan gelden voor de catalogusprijs van de nulemissie-auto (met uitzondering van de volledige waterstofauto’s) tot € 50.000. Is de auto duurder dan is de bijtelling over het meerdere 22%.

Bijtellingspercentages voor de jaren: 2016 2017 2018 2019 2020
Nulemissie 4% 4% 4% 4%1 4%1
           
Emissie: 1 t/m 50 g/km 15% 22% 22% 22% 22%
Emissie: 51 t/m 106 g/k 21% 22% 22% 22% 22%
Emissie: > 106 g/km 25% 22% 22% 22% 22%

1 Voor zover de cataloguswaarde € 50.000 overschrijdt, is het bijtellingspercentage van 22% van toepassing.

Wel blijft de regel van toepassing dat het bijtellingspercentage dat geldt op de datum van eerste toelating van de auto op de weg van toepassing blijft voor een maximale duur van 5 jaar (60 maanden). Dus een auto uit 2016 met een bijtelling van 15% blijft dat percentage gedurende 60 maanden houden. Maar dat zal ook gelden voor een auto uit 2016 met een bijtellingspercentage van 25%, ook als dat meer is dan het maximum tarief van 22 % vanaf 2017.

Motorrijtuigenbelasting (MRB):

  • Het halftarief voor semi-elektrische auto’s (met een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km) blijft tot en met 2020 geldig;
  • Per 1 januari 2017 wordt de Motorrijtuigenbelasting met gemiddeld 2% verlaagd. Voor dieselautobestelauto’s ouder dan 12 jaar met een fijnstofuitstoot van meer dan > 5 mg/km komt er een toeslag van 15% bovenop het reguliere tarief;
  • De forfaitaire gewichtsreductie van 125 kg voor alle auto’s met elektrische aandrijving vervalt per 1 januari 2017.
  • Nulemissie-auto’s blijven (ten minste tot en met 2020) vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting.

Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)

  • Het vaste deel van de BPM wordt verhoogd naar € 350.
  • Het CO2-uitstootafhankelijke gedeelte van de BPM wordt in de periode 2017-2020 verlaagd met gemiddeld 14,7%. Voor de dieseltoeslag geldt deze verlaging niet. De CO2-uitstootgrenzen zullen periodiek worden bijgesteld;
    • Nulemissie-auto’s blijven vrijgesteld voor de BPM.
  • Voor semi-elektrische auto’s gaat een aparte tarieftabel gelden, die beter is afgestemd op de daadwerkelijke CO2-uitstoot van deze auto’s;

Bron:Rijksoverheid.nl

b+p Belastingadviseurs maakt gebruik van functionele cookies die strikt noodzakelijk zijn voor de werking van de website en analytische cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de website. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en wij plaatsen geen marketing cookies. Meer informatie over privacy.